Lambdasonde til din bil

Lambda sensor til Top bilmærker
- Lambdasonde VW GOLF
- Lambdasonde BMW 3-serie
- Lambda sensor VW PASSAT
- VW POLO
- Lambdasonde BMW 5-serie
- Lambdasonde SKODA OCTAVIA
- Lambda sensor AUDI A4
- CITROЁN C4
- Lambdasonde MERCEDES-BENZ C-klasse
- Lambdasonde FORD FOCUS
- Lambda sensor FORD FIESTA
- FORD MONDEO
- Lambdasonde MERCEDES-BENZ E-klasse
- Lambdasonde SKODA FABIA
- Lambda sensor AUDI A6
- PEUGEOT 208
- Lambdasonde TOYOTA AYGO
- Lambdasonde RENAULT CLIO
- Lambda sensor OPEL ASTRA
- CITROЁN C3
Er Lambdasonde defekt? » Find fejlen • Reparer • Tips til samling
Lille komponent, stor effekt
Lambdasonden, der alternativt kaldes en oxygensensor, er ikke nødvendigvis en stor komponent, men den har et stort ansvar for motorydelsen og effektiviteten, da kun de rigtige måleværdier giver den rigtige blanding af brændstof og luft. Hvis man ignorerer en defekt, bliver man et miljøsvin, da udstødningsværdierne ikke længere er indenfor den acceptable norm, og det bliver ligeledes en dyr fornøjelse, da motoren bruger betragtelig mere brændstof.
Fakta om lambdasonden i en oversigt:
Hvor sidder oxygensensoren?
- Lambdasonden eller oxygensensoren sidder i et beslag i bunden af bilen, lige foran katalysatoren. Eder kan også være en sensor placeret bag katalysatoren. Dette ville være en diagnosticeringssensor. I nogle biler har den en type hus, men normalt er den fri og kan nemt ses.
Hvordan virker den?
- Sensoren sidder direkte i udstødningen, der ledes gennem en zirconium membran og en Nernst celle (navngivet efter Walther Nernst). Mængden af oxygenmolekyler sammenlignes med frisk luft udefra, så mængden af udstødningsgas kan bestemmes. Denne værdi kaldes af professionelle for ”lambdaværdien”.
Hvad sker der ved en defekt?
- For det første stiger brændstofforbruget og motorydelsen forringes.
- Til at starte med bemærkes det måske ikke, men det bliver gradvist kraftigere og kraftigere.
- Motoren hoster regelmæssigt.
- Hvis forholdet ikke længere er præcist, tændes motorlampen.
- i ekstreme tilfælde går motoren i stå eller det bliver rigtig svært at starte den.
Mulige årsager
- De fleste oxygensensorer vil før eller siden bukke under for materiel aldring. Partikler tilstopper membranen og Nernst cellen, og måleydelsen falder.
- Mekanisk stress kan ødelægge lambdasonden, såvel som hvis bilen hopper for meget.
- Elektriske skader fra en kortslutning eller et defekt kabel, kan slå sensoren helt fra.
Til værkstedet eller en gør-det-selv udskiftning?
- I ældre biler fra op til første årti i 2000, er det muligt med en gør-det-selv udskiftning, hvis man har en lift tilgængelig.
- I moderne biler har du brug for en særlig ringformet forbindelse, ellers skal kablet skæres til og genforbindes ved samling.
- Ved installation kræves der et besøg på et værksted, så den fejlagtige hukommelse kan slettes, og så softwaren kan initialiseres.
Fortsat kørsel med en defekt lambdasonde
Hvis du ignorerer symptomerne (hvilket er svært) og fortsætter med at køre med en defekt lambdasonde, kan du få en ubehagelig overraskelse ved en mulig færdselskontrol eller ved syn, da bilen kun må køre i trafikken, hvis udstødningsværdierne er indenfor de acceptable værdier. Hvis det kan bevises at man bevidst har ignoreret defekten, risikerer man en bøde.
Forskelle mellem reservedele
To forskellige versioner er i øjeblikket tilgængelige på markedet, som bruges af bilfabrikanter:
-
- Den konventionelle (zirconia) lambdasonde bruger elektrisk spænding til at måle den tilbageværende oxygen. Sonden har brug for en driftstemperatur på omkring 350ᵒC. Dens målespektrum er rimelig lille og er ikke egnet for alle motorer.
- Bredbåndssensoren er den moderne version af lambdasonden. Dens målespektrum er bredere og sensoren er egnet til benzin, diesel og gasdrevne motorer. Moderne biler har ofte flere af disse bredbåndssensorer (til forskellige målinger) installeret.
Begge sonder kan enten være fingerformet eller en plan sonde. Den første er en smule mere robust, da dens hus ofte har et beskyttelsesrør, der beskytter sensoren mod udstødningsaflejringer og fugt. Den sidste varmes hurtigere op, men den er mindre robust.
Hvilken pris kan man forvente?
Som bilist har man stort set ingen indflydelse på lambdasondens levetid, og man er nødt til at se på fabrikantens specifikationer. Billige produkter holder i omkring 160.000 kilometer, og højkvalitetsreservedele i 250.000 kilometer. Prisområdet er rimelig bredt. Det starter fra 50 EUR og går op til 100 EUR.
Hvis man vælger et kvalitetsprodukt, reducerer man udstødningsværdierne og brændstofforbruget betydeligt. Hvis man synes at prisen er for høj, så tag et kig i vores butik. Her finder du alle typer lambdasonder til alle biler, hvor priserne er lavere end dem fabrikanten angiver.